مجموعه فنی مهندسیمهندسی صنایعکارشناسی ارشد

گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

مطابق سند برنامه درسی تحصیلات تکمیلی مهندسی صنایع وزارت علوم، که در مرداد ماه ۹۵ به تصویب رسید، گرایش های مهندسی صنایع در کارشناسی ارشد به صورت زیر می باشد

در تمامی این گرایش ها بجز گرایش سیستمهای کلان دروس زبان عمومی و تخصصی (با ضریب ۲)، آمار و احتمال مهندسی (با ضریب ۲)، تحقیق در عملیات ۱ و ۲ (با ضریب ۲ یا ۳ در گرایش های مختلف) جزو موارد امتحانی کنکور کارشناسی ارشد است. در بیشتر آنها دروس تخصصی مهندسی صنایع شامل طرحریزی واحدهای صنعتی، برنامه ریزی و کنترل پروژه، کنترل موجودی ، کنترل کیفیت و اقتصاد مهندسی (با ضریب کلی ۵) نیز جزو موارد امتحانی می باشد. فقط در گرایش سیستمهای کلان بجای دروس تخصصی دروس ریاضی ۱ و ۲ و اقتصاد خرد و کلان جزو دروس امتحانی قرار دارد که ضریب همه دروس در آن ۱ است. در گرایش مدیریت مهندسی ضریب دروس تخصصی به ۱ کاهش می یابد و درس اصول مدیریت (با ضریب ۱) نیز جزو دروس امتحانی به حساب می آید.

البته تمامی موارد این سند فعلا اجرا نشده است و گرایش هایی مانند آینده پژوهی و فن آوری و نوآوری که در گذشته جزو گرایش های مهندسی صنایع بوده اند، در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۹ مهندسی صنایع هنوز حضور داشتند.

همچنین هنوز در گرایش های سیستمهای اطلاعاتی و کنترل کیفیت هیچ دانشگاهی پذیرش دانشجو انجام نداده است

طبق این آیین نامه، همانند برنامه های قبلی دانشجو باید ۸ درس ۳ واحدی طبق برنامه پیشنهادی و با نظر استاد راهنما اخذ کند که یکی از دروس می تواند از سایر گرایش ها و یکی از دروس می تواند از مباحث منتخب باشد. همچنین ۲ واحد سمینار و ۱ واحد پایان نامه هم در همه گرایش ها (بجز رشته های مجازی آموزش محور) از واحدهای اجباری محسوب می شوند.

در سیلابس جدید وزارت علوم، طبق متن خود سند برنامه ریزی تحصیلات تکمیلی مهندسی صنایع، انعطاف بیشتری برای دروسی که دانشجو باید اخذ کند ایجاد شده و سعی شده این انعطاف پذیری بیشتر برای همه گرایش ها صورت گیرد. برنامه جدید از مرداد ماه ۹۵ تصویب شد که با توجه به اینکه شاید به بعضی دانشگاهها دیر ابلاغ شد، بسیاری از آنها این برنامه را در سال ۹۵ اجرا نکردند یا کامل اجرا نکردند. البته در متن سند برنامه ریزی تحصیلات تکمیلی مهندسی صنایع ذکر شده که اجرای آن برای همه دانشگاه ها اجباریست.

حال سوال مهمی که بعد از این تغییرات در کلیه گرایش ها از جمله بهینه سازی سیستمها مطرح می شود، این است که با توجه به اینکه برخی دانشگاه ها در اجرای سیلابس قبلی و دروس آن سلیقه ای عمل می کردند، آیا در برخورد با سیلابس جدید نیز که انعطاف بیشتری دارد یا باز هم برخی سلیقه ای عمل خواهند کرد؟ پاسخ به این سوال در سالهای آتی مشخص می گردد.

گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا