مجموعه فنی مهندسیمهندسی صنایعکارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد مهنسی صنایع گرایش سیستم های کلان

کارشناسی ارشد مهنسی صنایع گرایش سیستم های کلان

این گرایش از قدیمی ترین گرایش مهندسی صنایع است که در گذشته به نام سیستمهای اجتماعی اقتصادی بوده است، ولی در سالهای اخیر نام آن به سیستمهای کلان تغییر یافته است. این گرایش در اواخر دهه ۹۰ در ایران ایجاد شد و اوایل فقط برای کارکنان برخی سازمانهای دولتی برنامه ریزی شده بود که با گذشت زمان پذیرش دانشجو در این گرایش از طریق کنکور کارشناسی ارشد صورت گرفت.

به دلیل قدیمی بودن این گرایش، به نسبت بسیاری از گرایش ها دانشگاه های بیشتری در این گرایش دانشجو می پذیرند. مثلا از دانشگاه های مطرح سراسری تهران که پذیرش دانشجوی ارشد دارند، فقط دانشگاه الزهرا در این گرایش دانشجو نمی گیرد. به دلیل نوع دروس امتحانی این گرایش (وجود ریاضی ۱ و ۲ و اقتصاد خرد و کلان بجای دروس تخصصی مهندسی صنایع بسیاری از متقاضیان این گرایش از گرایش های غیر از مهندسی صنایع می باشند. همچنین چون دانشجویان صنایع بیشتر علاقه به خواندن دروس تخصصی دارند، داوطلبن این گرایش کمتر از گرایش هایی است که دروس تخصصی مهندسی صنایع از مواد امتحانی آنهاست.

گرایش، سیستم های کلان به تعلیم و تحقیق در زمینه برنامه ریزی و طرح سیستم های مختلف مورد نیاز جامعه می پردازد. این سیستم ها عموما در ابعاد مختلف منطقه، یا کشور مطرح می شوند. مهندسی صنایع، سیستم های کلان به مطالعه مدل سازی و تجربه تحلیل علمی اینگونه سیستمها می پردازد و با در نظر گرفتن ابعاد مختلف آنها و همچنین با توجه به نیازها الویت و امکانات جامعه بهترین سیستم را طرح می نماید. هدف رشته تربیت افرادی است که بتوانند با ابزار و مدل های مختلف، سیستم های پیچیده را شناسایی، تحلیل، پیش بینی و اصلاح کنند. دانشجویان این رشته با ابزارهای مختلف برای تحلیل سیستمها آشنا می شوند.

این گرایش در ۳ حوزه اصلی انرژی، تحقیق در عملیات و حمل و نقل تعریف شده است. از دروس این گرایش می توان به دروس زیر اشاره نمود:

  •  مدلسازی پویایی های سیستم
  •  برنامه ریزی ریاضی : نظریه تصمیمگیری
  •  مهندسی سیستم
  • و دروس اختصاصی هر زمینه

ادامه تحصیل در این گرایش فرصت مغتنمی است تا دانش آموختگان سایر رشته ها با اشنایی با تفکر سیستمی و به کار بستن آن زمینه های جذب موثرتر در بازار کار را برای خویش فراهم آورند. ولی با توجه به نوع دانشجویان متقاضی این گرایش و نوع دروسی که در محیط آکادمیک دانشگاه می گذرانند، برای دانشجویانی که علاقمند به این انتخاب این گرایش می باشند، توصیه می گردد که علاوه بر گذراندن واحدها و انجام پایان نامه، در دوران گذراندن واحد ها به ویژه در سال اول، سعی کنند که یک حوزه از حوزه های مهندسی صنایع که بازار کار مناسبی دارد را انتخاب کنند و در آن با بهره گیری از دوره های جانبی که لزوما در دانشگاه ارائه نمی شود، به افزایش مهارت خود در یک حوزه تخصصی مهندسی صنایع بپردازند.

کارشناسی ارشد مهنسی صنایع گرایش سیستم های کلان

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر.
    ببخشید از بین این سه رشته کارشناسی کدومشون سرفصلهای نزدیکتری به سیستم های کلان دارن؟
    مدیریت صنعتی، آمار، علوم اقتصادی
    لطفا بترتیب اینا رو برای من مرتب کنین
    ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا