مجموعه فنی مهندسیمهندسی صنایعکارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش سیستمهای اطلاعاتی و دروس آن

کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش سیستمهای اطلاعاتی و دروس آن

این گرایش در دنیا در بسیاری از دانشکده های مهندسی صنایع و یا دانشکده های مدیریت کسب و کار یا مدارس کسب و کار ارائه می شود. در ایران نیز در آیین نامه جدید سال ۹۵ وزارت علوم برای تحصیلات تکمیلی مهندسی صنایع به عنوان یکی از ۹ گرایش اصلی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع در نظر گرفته شد. ولی هنوز در دفترچه شماره کارشناسی ارشد مهندسی صنایع وجود نداشت.

با توجه به پویایی فرایند های کسب کار فعلی، امروزه تصمیم گیری ها اهمیت بسیار زیادی برای هر سازمانی دارند. در این شرایط ایجاد فضایی که در آن تصمیم گیری ها با ریسک و خطای کمتری صورت گیرد از ملزومات هر سازمان پویا و رو به رشدی است. سیستمهای اطلاعاتی یکی از مهمترین پشتیبان ها برای ایجاد چنین فضاهایی هستند و برای تصمیم گیری های سازمان به ویژه تصمیم گیری های کلان امری حیاتی به حساب می آید.

سیستم اطلاعات مدیریت پس از تکامل تدریجی در طول پنج دهه اخیر دیگر دارای تعریف، مفهوم، شکل و قالب تقریبا مشخص و پذیرفته شده ای است و آنچه در حال توسعه است بیشتر شامل فناوری پیاده سازی، مدل های تصمیم گیری و سیستم های پشتیبان تصمیم گیری هستند.

در تعاریف فعلی، سیستم اطلاعاتی مدیریت سیستمی است که جمع آوری، ذخیره سازی، کنترل و پالایش و ارایه داده های مورد نیاز سازمان را بر عهده داشته و با به کارگیری روش های مناسب هر سازمان، اطلاعات پالایش شده را به منظور تصمیم، برنامه ریزی و کنترل کلیه فرایندها در اختیار سطوح مختلف مدیران قرار می دهد.

انتظاری که از متخصص سیستم های اطلاعات می رود این است که با قدرت تحلیل بالا و زاویه دید مناسب، فرایندهای کسب و کار را تحلیل و با طراحی و توسعه سیستم های اطلاعاتی و نرم افزارهای مورد نیاز آن کسب و کار، امکان تصمیم گیری های بهتر و پیشبرد اهداف سازمان ها را فراهم نمایند.

از دروس این گرایش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  برنامه ریزی ریاضی در فن آوری اطلاعات
  •   داده کاوی
  •  امنیت سیستمهای اطلاعات
  •   معماری و برنامه سازی تحت وب
  •   کاربرد شبکه های عصبی مصنوعی و…

کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش سیستمهای اطلاعاتی و دروس آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا