مهندسی مکانیک گرایش سازه بدنه خودرو
برنامه درسی (سرفصل) ارشد مکانیک گرایش سازه بدنه خودرو و تعداد واحدها
مهندسی مکانیک گرایش سازه بدنه خودرو
بدنه ایمنتر، زیباتر و سبکتر، عامل موفقیت خودروسازها در قرن بیستویکم خواهد بود. امروزه طراحان کارخانجات بزرگ توانستهاند با استفاده از مواد پیشرفته مهندسی طحهایی را در بدنه خودرو ارائه نمایند که تا کنون نظیرش دیده نشده بود و بعضا در رویاها و تخیل یافت میشد. برای طراحی و ساخت چنین خودروهایی، نیاز به دانش کامل در زمینه مواد، مقاومت آنها، مکانیزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و همچنین فرآیندهای تولید میباشد. ایمنی بدنه تنها با محاسبات دقیق مهندسی دست یافتنی خواهد بود. در این راستا طراحی سازه خودرو بر اساس جذب انرژی بهینه در برخورد و تصادف اهمیت ویژهای دارد. نرم افزارهای شبیهسازی نظیر Abaqus ، Ansys، LS-Dyna، MADYMO از جمله نرمافزارهای مورد استفاده در این زمینه هستند.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور ارشد و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحدها، دانشگاه های دارای رشته مکانیک گرایش سازه بدنه خودرو، معرفی سایر گرایشهای ارشد و دکترای مکانیک(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
برنامه درسی (سرفصل) ارشد مکانیک گرایش سازه بدنه خودرو و تعداد واحدها :
تعداد کل واحدها : ۳۸ واحد
دروس اصلی : ۱۵ واحد
دروس تخصصی اختیاری : ۹ واحد
سمینار : ۲ واحد
پایان نامه : ۶ واحد
دروس اصلی | |||
نام درس | تعداد واحد | نام درس | تعداد واحد |
ریاضیات مهندسی پیشرفته | ۳ | اجزاء محدود | ۳ |
مکانیک ضربه در سازه خودرو | ۳ | ارتعاشات پیشرفته | ۳ |
طراحی و تحلیل سازه و بدنه خودرو | ۳ | جمع | ۱۵ |
دروس تخصصی اختیاری | |||
نام درس | تعداد واحد | نام درس | تعداد واحد |
آیرودینامیک خودرو | ۳ | بهینه سازی | ۳ |
خستگی و شکست در سازه خودرو | ۳ | روشهای پیشرفته تولید بدنه خودرو | ۳ |
تئوری ورقها و پوسته ها و کاربرد در سازه خودرو | ۳ | طراحی سیستمهای شاسی | ۳ |
ارتعاشات و آکوستیک سازه و بدنه | ۳ | جمع | ۲۱ |